вівторок, 21 серпня 2018 р.

Система уроків з теми: «Лексикологія. Фразеологія» 6 клас


Передмова
Вивчення лексикології у шкільному процесі рідної мови посідає одне з провідних місць. Як навчальний предмет українська мова реалізує дві важливі соціально-буттєві функції розвитку школяра: функцію пізнання і налагодження комунікації з суспільством та функцію інтелектуального, духовно-морального, емоційного формування особистості. Оскільки обидві функції реалізуються засобом слова, то лексика відіграє першорядну роль у комунікативно спрямованому навчанні.
Як розділ науки про мову лексикологія включена до шкільної програми: : «Українська мова 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання.-К.: Видавничий дім «Освіта »,2013.
у 5, 6, 10 класах.     
                                                                                           
У роботі досліджено особливості методики вивчення лексики проблемно-пошуковими методами та прийомами, з використанням диференційованих завдань, різнопланового дидактичного матеріалу, презентацій та самостійно-пошукових робіт учнів.
У 5, 6, 10 класах вона вивчається на спеціально відведених для цього уроках , а в інших класах – у внутрішньо предметних зв’язках. Вищеназвана нова програма передбачає диференціацію програмового змісту на чотири змістові лінії: мовна, мовленнєва, соціокультурна й діяльнісна. Це зумовлюється тим, що учні повинні отримувати системні знання про рідну мову, спрямовані на формування комунікативно спроможної особистості. Тому пріоритетним є розвиток умінь і навичок мовленнєвої діяльності, а робота над мовною теорією, формування знань та вмінь з мови підпорядковується інтересам розвитку мовлення.
Поглиблене вивчення лексикології та фразеології відбувається на факультативних заняттях за програмами Міністерства освіти і науки України.
Методи опрацювання програмових питань лексикології різні: пояснювально-ілюстративний, пошуковий, дослідницький, інтерактивні технології, метод проекту. Перевага у шкільній практиці віддається тим, що стимулюють пізнавальну активність та самостійність учнів, розвивають творче мислення та мовну компетентність.
У вивченні лексики одне з чільних  місце посідає робота над лексичною синонімікою. Шляхом виконання різних вправ та завдань учитель досягає реалізації освітньої мети.

Урок №1
Тема. Лексикологія. Групи слів за походженням: власне українські й запозичені слова. Тлумачнй словник української мови. Словник іншомовних слів. Вимова слів іншомовного походження, передача звуків і український  мові
Мета: -навчальна- поглибити знання учнів з розділу
"Лексикологія", повторити раніше вивчене з розділу дати відомості про лексику української мови з точки зору її походження; удосконалити вміння шестикласників визначати групи слів за значенням, правильно вживати їх у мові, формувати вміння працювати з тлумачним словником та словником іншомовних слів; збагачувати словниковий запас учнів;
 -розвиваюча-  розвивати культуру усного і писемного мовлення;
 -виховна- виховувати любов та повагу до рідної мови та мов інших                                                                        народів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, тлумачний словник, словник іншомовних слів, презентація, роздатковий матеріал.
Методи прийоми: метод спостереження над даним матеріалом, інтерактивні технології: "Робота в парах", "Мікрофон".
Очікувані результати: Після уроку діти зможуть розповідати про групи слів за походженням, самостійно визначати власне українські слова й запозичені, працювати із тлумачним словником та словником іншомовних слів; висловлюватися про значення засвоєних знань про власне українські слова та іншомовні для вдосконалення комунікативних навичок.
Соціокультурна змістова лінія: словникове багатство української мови з     давніх- давен до сьогодення.
Хід уроку
I.      Організаційний етап уроку
II.   Актаулізація опорних знань і вмінь учнів
     Епіграф до уроку:
                                                   Ну  що  б, здавалося, слова…
                                                          Слова  та  голос – більш  нічого.
                                             А  серце  б’ється – ожива,
                     Як  їх  почує !..
Т. Шевченко
Повторення ключових понять з теми.
«Мозковий штурм»
 Що вам  уже  відомо  з  цієї  теми?
Що  таке  лексичне  значення  слова ?
Що  таке  лексика, лексикологія ?

ІІІ.Повідомлення теми, мети, завдань уроку
На цьому ми ми повинні з’ясувати групи слів за значенням, познайомитися з різними видами словників, навчитися самостійно виокремлювати власнеукраїнські та запозичені слова у тексті, користуватися ними у власному мовленні.
Проблемне завдання
1.Уважно  роздививіться  малюнки,  якими  словами ви  користуєтесь для  назви  цих предметів?   Запишіть їх  у зошити. Звідки з'явилися  ці  слова?
                 Багато  запозичених  слів  стали  звичними. Деякі  іншомовні  слова вживаються  паралельно з українськими.




               Значення й  походження  запозичених  слів  розкривається у словнику  іншомовних слів   або  тлумачному  словнику.
              ІV. Основний етап уроку
              Презентація до уроку.
              Вивчення нового матеріалу.
 V. Виконання вправ на закріплення
1. Виконайте завдання за слайдом .
 2.Добери  до  іншомовних  слів  власне   українські  відповідники.
Запиши.
Горизонт, фрукти, овочі ,ілюстрація,   екзамен, аплодисменти, орфографія ,  демонстрація ,  гігантський ,турист , антракт .
3.  До  запозичених  слів  добери  власне  українські  слова.  Вставте  пропущені  букви;  поясни  орфограми.
П..лот,  деф..цит,  пар..,   г..г..єна,   тр..умф,  б..лет,  рев..з..я,  в..зит,  ф..нал.
4. Пошукова робота зі словником.
Лексичне  значення  загальновживаних  слів, таких  як  земля, вода, хліб, солодкий, гіркий  і  т.д. , ми  засвоюємо, спілкуючись  із  найближчим  оточенням – з ріднимини, сусідами, знайомими.
Лексичне  значення  інших  слів  ми  опановуємо навчаючись  у  школі, читаючи книжки. Про  лексичне   значення  того  чи  іншого  слова  можна також довідатися  з  тлумачного  словника. Ознайомтеся  з “Тлумачним  словником  української мови”, що лежить у  вас  на  парті.
VI. Підбиття підсумків уроку

Рефлексія       

Яка  була  тема та  мета  нашого уроку?

Чи  досягли  ми  поставленої  мети ?

Чому  ви  особисто  навчилися ?
Чому б хотіли навчитися у подальшому ?
VII.   Оцінювання  роботи  учнів  на  уроці
 VІІI.  Домашнє  завдання
Оберіть  собі  один  із  трьох  видів  домашнього завдання :
Скласти речення зі словами  день, крило , ручка, вживаючи  їх у  різних значеннях ;
Складіть і запишіть речення , у яких би подані слова виступали у  вказаних  значеннях:
1.     Хвилюватися :
а) покриватися  хвилями ;
б) бути  занепокоєним, збудженим.
2.     Захоплений :
а) узятий, охоплений ;
б) схвильований, сповнений радості.
3. Користуючись словником, поясніть значення виділених слів, з трьома складіть речення.
Композиція, вишивка, хліб, гірчиця, рима, епітет, пленум, лад, економіка, самосвідомість, гіпербола, сметана, метафора, реалізм, демократія, вибори, серветка.

Додаток
Презентація до уроку

     

    
   
     

Зразок карток



КАРТКА №1
Робота зі словником.  Знайти та записати значення слів, скласти з ними речення:
Аплікація , вокальний , фреска.
                            
 КАРТКА №2
Дайте тлумачення усіма можливими способами таким словам:
Смуга, чужина, чабан, скляний, гідропарк, екзамен, стилістика, метафора, кінотеатр, шана, тимчасовий, лінощі.
 КАРТКА №3
Прочитайте, доберіть до пояснень слова з довідки.
1. Командувач великого з'єднання кораблів; головний кора­бель, на якому перебуває командир ескадри. 2. Надійний захист, твердиня; укріплений пункт з постійним гарнізоном, озброєн­ням. 3. Загальний вигляд якоїсь місцевості, краєвид; картина або малюнок із зображенням краєвиду. 4. Загальноосвітнійзаклад, напрям у галузі; виучка. 5. Перелітний птах з довгими ногами й шиєю, прямим гострим дзьобом; пристрій з довгою жердиною біля колодязя; народний танець. 6. Творча уява; мрія; вигадка; музичнийтвір. 7. Небесне світило; прославлена людина.
Довідка: флагман, фортеця, пейзаж, школа, журавель, фан­тазія, зірка.




Немає коментарів:

Дописати коментар