суботу, 13 грудня 2014 р.


Урок № 5
Тема. Професійні слова, терміни
Мета: - навчальна- узагальнити та систематизувати знання про слово як предмет вивчення лексикології; сформувати уявлення учнів про спільні та відмінні риси понять «терміни» та «професіоналізми»;
 -розвиваюча -розвивати вміння доцільно вживати у власному усному та писемному мовленні ці лексичні одиниці; формувати вміння працювати зі словником;
- виховна- виховувати повагу до різних професій.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань,узагальнення та систематизації  (комбінований).
Методи та прийоми: еврістична бесіда, самостійно-пошукова робота, «мозковий штурм».
Обладнанняя: підручник, дидактичний матеріал, опорні таблиці, картки.
Культурознавча змістова лінія: словникове багатство української мови з давніх- давен до сьогодення.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Прочитайте діалог. Чи все вам зрозуміло? Спробуйте «перекласти» незнайомі слова. Зробіть висновок про різницю між загальновживаними словами і діалектизмами.
- Як пройти до села? – запитуємо у дідуся.
-  Он бачите, планком цвигає тирло з рискалями. А між ними отой себелястий цибень. Туди й до шляху.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1)Лінгвістична гра «Доповни речення»
Прослухайте речення-загадки та відгадайте назви професій
Поїзд водить ... (машиніст).
Оре в полі ... (тракторист).
Літаком править ... (льотчик).
Клеїть книжки ... (палітурник).
У школі вчить нас ... (вчитель).
Будує будівлі ... (будівельник).
Фарбує стіни нам ... (маляр).
Столи робить ... (столяр).
Пісні нам співає ... (співак).
Торгівлею зайнятий ... (продавець).
На верстаті тче тканини ... (ткач).
Від хвороб лікує ... (лікар).
Ліки видасть нам ... (аптекар).
Хліб пече в пекарні ... (пекар).
Намалює нам ... (художник).
Чоботи пошиє ... (швець).
IV.  Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Отож, ви вже мабуть зрозуміли, що говорити ми сьогодні будемо про професійні слова, терміни. На цьому уроці ми навчимось відрізняти ці поняття, спробуємо укласти словничок ппрофесійних слів, з’ясуємо, терміни,  які власти мовознавству.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Опрацювання теоретичного матеріалу з підручника с.51, с. 52.
2. Виконання вправ на закріплення:
а) Пошукова вправа 107  с. 50-51;
б) Стилістична  вправа 111, с. 51-52.
VІ. Виконання вправ на застосування здобутих знань, умінь та навичок
1)Прочитайте текст і спишіть. Визначіть його основну думку і підкресліть професійні слова , терміни.
Протягом багатьох століть серед селянських промислів чільне місце посідали гончарство, стельмаство, столярство, гутництво, обробка каменю, металів.
Стельмахи виготовляли сани, вози, домашнє начиння. Гончарі виліплювали з глини чудовий посуд (миски, полумиски, глечики, кашники, куманці), плитки – кахлі, черепицю тощо. Гутники виготовляли столовий, кухонний посуд, місткості для зберігання харчових продуктів.
(«Культура і побут населення України»)

                    
       2)Диктант - тест 
Тлумачення яких слів подано? До яких груп лексики їх можна віднести.
1. Наука, що вивчає в хронологічній послідовності хід розвитку людського суспільства та його закономірності.
2. Система наукової і практичної діяльності, спрямована на зміцнення та охорону здоров'я людини.
3. Один із видів зв'язку загального користування, що проводить пересилання листів, газет, журналів, посилок.

             
3) Самостійна робота
Прочитайте, визначте професійні слова, підкресліть граматичні основи.

                   Я років сім у шахті працював,
                   Бурив шпури, довбав глибокі лунки,
                   З трипільним лісом добиравсь до лав,
                   І на брезентову спецівку лунко
                   Не раз холодні капежі лились.
                                                 І. Савич
4)Склади словничок  професійних  слів  за  поданим  початком
 1.Учитель  української мови :  підмет, обставина…
 2.  Програміст :  драйвер,сайт…
 3. Лікар : фонендоскоп, рецепт…
 4. Швея: голка, викрійка…
VІІ. Підбиття підсумку уроку
Тестові завдання для самоперевірки
1. Які слова становлять основу лексики української мови?
А) Неологізми.
Б) Історизми.
В) Запозичені.
Г)Загальновживані.
2. Який словник подає значення і походження запозичених слів?
А) Фразеологічний словник.
Б)Словник синонімів.
В) Словник іншомовних слів.
Г)Енциклопедичний словник.
3. Які слова вживають тільки жителі певної місцевості?
А) Професійні.
Б)Запозичені.
В) Неологізми.
Г)Діалектні.
4. З’ясуйте, у якому рядку всі слова є історизмами.
А) Життя, князь, піїт.
Б) Комір, суддя ,бунчук.
В) Гетьман, отаман, хорунжий.
Г) Ткач, лицар, десниця.
5. Вкажіть речення, у якому є діалектизми.
А) Дощ пройшов шовковою ходою і лишив на місці краплі сліз (В.Сосюра).
Б)Десь курився синій димок до ватри (М.Коцюбинський).
В) Тіні від дерев покоротшали – полудень (Є.Айпін).
Г)Я сяяв, і вони посміхались мені з розумним смутком (Л.Бєжин).
6. Вкажіть, у якому рядку всі слова є застарілими.
А) Розмова, сокіл, блакить.
Б)Почуття, мармур, мушля.
В) Свобода, літо, форель.
Г)Урядник, ратай, свічадо.
7. Вкажіть рядок зі словами-термінами.
А) Координація, синтаксис, бароко.
Б)Істина, лінгвістика, синус.
В) Кенгуру, біологія, катет.
Г
)Гіпербола, пісняр, легенда.
8. З’ясуйте, у якому рядку всі слова з запозиченими.
А) Стельмах, швець, тесля.
Б) Бузок, фіалка, настурція.
В)Магістраль, футбол, акція.
Г)Драма, роман, оповідання.
9. Вкажіть речення, у якому вжито авторські неологізми.
А) Поглянь, товаришу, поглянь, як грають ниви злотостеблі (М.Рильський).
Б)Над озером пливла м’яка тендітна тиша (М.Хвильвий).
В) На світі той наймудріший, хто найдужче любить життя (В.Симоненко).
Г)Шлях-дорога в небокрай веде (М.Руденко).
10. Вкажіть рядок, у якому всі слова є загальновживаними.
А) Надія, довіра, асиміляція.
Б)Дерево, струмок, полум’я.
В) Вітер, птах, літописання.
Г)Світло, мрія, легінь.
11. У якому реченні використано професійну лексику.
А) Ранок, мов білий лелека, махає мені крилами (М.Сингаївський).
Б)Кобзарі – українські народні співці, творці, виконавці та носії найкращих у світі народних пісень та дум (І.Глинський).
В) Наші вуличани, окрім хліборобства, ще мають і ремесло в руках: столярство, шевство, стельмахівство, бондарство і мірошництво (М.Стельмах).
Г)На пожежі – стільки тих пожежників, скільки обережних обережників (І.Драч).
VІІІ. Оцінювання учнів
ІХ. Домашнє завдання
1)§13 опрацювати, впарава  110 с. 51 (усно);
2) Укласти словник професіоналізмів батьків.

Додаток






Немає коментарів:

Дописати коментар