пʼятницю, 12 грудня 2014 р.


Урок №2
Тема. Активна і пасивна лексика української мови: застарілі слова (архаїзми та історизми), неологізми
Мета: - навчальна – ознайомити шестикласників із лексикою активного ти пасивного вжитку ( архаїзмами, історизмами,  неологізмами);
- розвиваюча - розвивати навички формування загальнопізнавальних вмінь аналізу лексики за за активністю вжвання, розрізняти слова, що є у повсякденному вжитку,  і ті, які рідко використовуються у мовленні;
- виховна – за допомогою мовленнєво-комунікативного  дидактичного матеріалу виховувати повагу до звичаїв і традицій пращурів.
Обладнання: підручник, опорні схеми, картки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції). Культурознавча змістова лінія: словникове багатство української мови з давніх- давен до сьогодення.
Методи і прийоми: метод спостереження над даним матеріалом, інтерактивні технології,  поблемно-пошукові технології.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Активізація опорних знань учнів
1.Повторення ключових понять з теми.
Гра   «Закінчи  речення»
-  Лексикологія -  це …
- Лексика  вивчає  ….
- Лексикографія  - це …
-  Іншомовні  слова -  це …
- 90%  української  лексики – це…
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
(На дошці записані слова історизми, архаїзми,  неологізми)

Проблемне питання.  Поясніть значення цих термінів, що їх пов’язує між собою?
Роздивіться  малюнки,  запишіть   слова    так,   як  вони  називаються  зараз.




Саме про ці слова ми і поговоримо на уроці, з’ясуємо сфери вживання цих понять, окреслимо історичні межі їхнього вживання.
VI. Основний етап уроку
Пояснення вчителя.
Разом  із  віджилими  речами  і  явищами  із  щоденного  вжитку  виходять  і  слова,  які  їх  позначають.  Такі  слова називаються  застарілими  (архаїзмами)  і  подаються  в тлумачних  словниках  із  позначенням   заст.
Деякі  застарілі  слова  замінюються  іншими,  бо  предмети,  які  вони                                      називають,  залишаються.  Наприклад :  гелікоптер – вертоліт,  мисія – білка, ловитва – полювання.
Частина  застарілих   слів    набувають   нового  значення.



І навпаки - із розвитком науки, техніки, мистецтва з’являються нові слова,предмети, явища, які вимагають відповідних назв( скажімо, ком’ютер, плеєр, дискета,смс.) Таким чином виникають нові слова – неологізми, які згодом стають загальновживаними.
2. Бесіда з елементами пошукової роботи
Робота над створенням опорної таблиці.


Питання. Знайдіть і зачитайте визначення інших ключових понять уроку.
Архаїзми –
Історизми –
Активна лексика –
Пасивна лексика –
VII. Виконання вправ на закріплення вивченого матеріалу
1.Пошуково-творча вправа.
Підкресліть  різнокольоровими  олівцями  застарілі  слова  і загальновживані.  Випишіть   значення  застарілих  слів,  користуючись  тлумачним  словником.
Дворянин,  посуд,  копійка,  козак,  губернатор,  відро,  сажень,  гайдук,  мірошник,  кайло,  граблі,  нива,  голуб,  ніж,  мотика,  десятина,  гектар,  воєвода,  фунт,  війт,  збори,  кружка,  п’ядь,   драч.
2. Вправа на аудіювання та розуміння прослуханого
Послухайте текст, випишіть неологізми, спробуйте пояснити їх значення
- Доброго дня, шановні мої предки. Мені дуже приємно зустрітися з тими, хто, можливо, буде моїми прабабусею чи прадідусем. Я гадаю, вам цікаво буде послухати, як ми живемо в майбутньому.
Епоха комп'ютеризації полегшить спілкування людей, на зміну сучасним мобільним телефонам прийдуть відеофони. Які дадуть змогу не лише чути, а й бачити співрозмовника. У кожному місті, у тому числі і нашому, буде свій авіапарк, де спеціальні машини – космосари - рухатимуться в повітрі і слугуватимуть людям на зразок вашого таксі. Учені зазирнуть і в морські
глибини – туристам, які бажатимуть помилуватися красою підводного світу, легко буде це здійснити на аквамобілях. Тож до зустрічей в майбутньому.
У  художній  літературі існують  ще  так  звані  авторські  неологізми – нові  слова,  які  творить  сам  письменник,  щоб  яскравіше  змалювати  певний
образ.


 3.  Творча вправа
Прочитайте авторські неологізми, спробуйте ввести їх у речення.  Снігоцвіт (Т.Шевченко),  брунькоцвіт ( П.Тичина),   злотозор (П.Тичина),  срібнопінний  (М.Рильський),  сонцебризний  сміх (П.Тичина),  весновій (А.Малишко).
VIII. Підбиття підсумків уроку
Закінчи  речення…
Архаїзми – це …
Неологізми -  це …
Авторські  неологізми – це …
П.Тичина  створив найбільше …
ІХ. Оцінювання учнів
Х. Домашнє завдання
1.  Попрацюй  зі  словником!   Випиши  значення  слів.
Економіка , ботфорти, меценат, хакер.
2.Знайдіть ї запишіть по 5 архаїзмів та історизмів.                                 


 Додаток
Зразки карток

 КАРТКА №1
 Спиши   речення,  підкресли  застарілі  слова,
 добери  до  них  відповідник слова  сучасної  української  мови  і  впиши  їх  на  місці  пропусків.
Він  Гнівно спиняв  надмірно  велеречивих  промовців(Н.Рибак).
Він Вибрав  кілька  пригорщів достиглих  веприн,  великих, як  терно сливи(І.Франко).Чому  ти  не в  школі, Андрушко? Чи у вас  тепер  вакації? Он  злодій штемпований  кайда ни  волочить (Т.Шевченко).Більше нічого на сказав, ЧіпкаЧіпка,не поклонився навіть старшині  волосній(П.Мирний). Земля  чекала  теплих днів,  а  скрізь крутила  веремія (Д. Луценко). 
Для  довідок:   веремія – вир,  вихор;  велеречивий -  багатослівний;  вакації – канікули;   веприна – ягода аґрусу; штемпований – таврований;  волосній – населений  пункт,  де була  управа;  старшина -  керівник.
КАРТКА №2
Запиши   слова  , що  відповідають  поданим  значенням.  Які  з них можна   вважати  неологізмами?  На  якій  підставі?  Що  можна  сказати  про  походження  цих слів.
Клейка  стрічка  для  пакування  та інших  цілей
Ведучий  дискотеки
Кисломолочний  продукт  із фруктовими добавками
Новий  варіант  старого
Дизайнер  або  художник  із макіяжу
                                      
КАРТКА №3
Прочитайте поезію, випишіть і неологізми.
… А якісь слова обов’язково тільки змінює життя нове.
То й буває, що відоме слово, але значення його- нове.
В нашім побуті така новина для старих людей звучить невлад:
Каблуки –шпильки, вид меблів – стінка, а портфель квадратний – дипломат.
І якби моя бабуся встали, здивувалися теж би, що двірник –
Не людина, як вони вважали, а на скла машини очисниик!

 КАРТКА №4
Згрупуйте слова у такому порядку:
Назви старовинного одягу.
Назви старовинного посуду.
Назви колишніх чинів.
Назви старовинної зброї.
Назви старовинних одиниць виміру.
Аршин, верства, вершок, гони, ківш; війт, десяцький, жандарм, осавула, становий; таріль, штофи, куманці, ведмедик, коновки; жупан, запаска, кирея, свита, сіряк; лук, панцир, мушкет, спис, щит.

 КАРТКА №5
Розстав  у  поданих  словах  знак наголосу та  пропущені  букви.  Скориставшись  «Словником  іншомовних  слів»,  поясни  значення  виділених слів.
Літургія,  компас,  компроміс,  конгрес,  конс..ліум,  контр..буція,  корупц..я,  лаваш,  мантія,  натюрморт,  акорд,  еруд..т,  л..бретто.


Немає коментарів:

Дописати коментар