суботу, 13 грудня 2014 р.


Урок№3
Тема. Діалектні, просторічні слова
Мета: - навчальна –дати поняття про діалектні слова та просторіччя, формувати вміння вирізняти їх у текстах і реченнях, продовжити знайомство учнів зі словниками, розвивати вміння усного та писемного мовлення;
 - розвиваюча – розвивати культуру усного і писемного мовлення, розвивати навички самостійної  роботи;
 - виховна – виховувати цікавість до наслідків власної праці, повагу до здобутків та надбань українців.
Тип уроку: урок вивченння нового матеріалу.
Методи та прийоми: «Пошук інфомації», «Мікрофон», «Мозковий штурм».
Обладнання: підручниий, дидактичний матеріал, словник діалектів, тлумачний словник, роздатковий матеріал ( картки).
Культурознавча змістова лінія: словникове багатство української мови з давніх- давен до сьогодення.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
(Учні зачитують виписані діалекти з їхнім тлумаченням);
 Вибірковий диктант. Запишіть лише, на вашу думку, діалектні слова.
Гуторити (говорити) , співати, радіти, море, новесенький,  стрийдядько) , фіглі(жарти) , борсук, веселенький, боз, пательня(сковорідка), правило,
ІІІ. Актуалізація опорних знань з теми
«Мозковий штурм»
Що вивчає лексикологія?
Які грапи слів за значенням ви вже знаєте?
Які це стилістично забарвлені слова? Де ми найчастіше з ними зустрічаємося?
Які це авторські неологізми? Наведіть приклади.
Проблемне питання: Чи потрібні нашій мові діалектні слова, яка їхня роль у  мові?
VI. Повідомлення теми, мети уроку
Ви вже , напевне зрозуміли, що сьогодні ми познайоммося з діалектними словами та просторіччями, з’ясуємо де і за яких умов ми вживаємо їх.
Спробуємо знайти діалектні слова нашої місцевості, познайомимосязі словником діалектів.
VIІ. Вивчення та сприйняття нового матеріалу
1)   Пояснення вчителя
         Є  в  українській  мові  слова,  які  використовують  не  всі,  а  тільки                жителі певних  місцевостей-  це    діалектні  слова.




        2)   Робота з підручником: с. 46 (опрацювання теоретичного матеріалу)
VIІІ. Виконання вправ на закріплення здобутих знань, умінь та навчок
1.«Творча лабораторія»
Впарва 96
    1)    За текстом вправи знайти діалектні слова, знайти на карті географічні межі їх вживання та помітити.
    2)    користуючись картою України переказати текст, відтворивши діалекти.
    3)    Спробувати  колективно записати діалекти, якими користуються увашій місцевості.
2.Творчо-пошукова робота
1)Познайомити учнів з діалектним словником.

3)   Користуючись словником,  спробувати пояснити лексичні значення слів.
4)   Записати слова у зошит.
3. Виконання вправ з підручника
1) впарва 99 с. 48 (усно).
2) Дослідницька вправа  вправа100 с. 48 ( письмово).
3) вправа103 с. 49.
ІХ. Підбиття підсумків уроку
«Рефлексія»
1     На цьому уроці ми познайимлося…
2.     Мені сподобалося…
3.     Мені найбільше вдалося…
4.     Над чим я повинен попрацювати…
Дайте відповідь на питання: Чи потрібні нашій мові діалектні слова, яка їхня роль у  мові? Наведіть приклади, які запам'ятали на уроці
Х. Оцінювання учнів
ХІ. Домашнє завдання
1.     §12 опрацювати, вправа 102 с. 49.
Попрацювати у групах над укладанням діалектичного словника нашої місцевостію

Немає коментарів:

Дописати коментар