Урок
№6
Тема.
Офіційно-ділова лексика
Мета: -навчальна - познайомити учнів з офіційно-діловою лексикою та сферою
її використання;
-розвиваюча -розвивати вміння розрізняти
види лексики за сферою використання;
формувати вміння вміло використовувати лексику в різних
видах діяльності; підвищувати мовну культуру учнів;
-виховна-
виховати цікавість до різних сфер мовознавства.
Тип
уроку : урок узагальнення і систематизації знань.
Обладнання: підручник, роздаткові картки, тестові завдання.
Методи
і прийоми: «Мікрофон», «Мозковий штурм», самостійно-пошукова робота,
метод спостереження над даним матеріалом.
Соціокультурна змістова лінія: словникове багатство
української мови з давніх- давен до сьогодення.
Хід уроку
І.Організаційний
момент
Мово
рідна! Ти ж – як море –безконечна,
могутня, глибинна.
Котиш і котиш хвилі своїх
лексиконів, а їм немає кінця-краю.
С.
Плачинда
ІІ.
Перевірка домашнього завдання
ІІІ.
Актуалізація опорних знань учнів
1)Мовознавчий
диктант
1.
Лексикологія – розділ мовознавства, що вивчає:
А)
будову слів;
Б) лексичне значення слова;
В)
творення слів;
Г) морфологічні особливості слова.
2.
За способом творення слова української
мови діляться на:
А)
іншомовні і діалекти;
Б)
власне українські і професійні;
В)
власне українські і іншомовні;
Г)
активна і пасивна лексика.
3.
За способом вживання слова діляться на:
А) загальновживані і застарілі;
Б) активна і пасивна лексика;
В) власне українські і запозичені;
Г)
загальновживані і стилістично забарвлені.
4.За
сферою використання слова української мови діляться на:
А)
історизми і архаїзми;
Б) активна і пасивна лексика;
В)
загальновживані та стилістично забарвлені;
Г) іншомовні і діалекти;
5.Основу
української лексики становлять слова:
А)
неологізми;
Б)
загальновживані;
В)
просторічні;
Г)
діалектні.
6. Правопис запозичених слів знаходимо у
словнику:
А)
тлумачному;
Б) іншомовних слів;
В)
орфографічному;
Г)орфоепічному.
7.
Люди певних професій користуються словами;
А)
історизмами;
Б) професійними;
В) діалектами; В) архаїзмами.
В) діалектами; В) архаїзмами.
8. Який із словників пояснює значення слів:
А) тлумачний;
Б) антонімів;
В) фразеологічний.;
Г) іншомовних слів.
9. Діалектні – це слова:
А) що називають наукові поняття;
Б) що властиві людям певної професії;
В) що вживаються жителями певної місцевості;
Г) що вживаються у повсякденному спілкуванні.
10. Терміни це:
А) що називають наукові поняття;
Б) що властиві людям певної професії;
В) що вживаються жителями певної місцевості;
Г) що вживаються у повсякденному спілкуванні.
11. Просторічна лексика – це:
А) слова людей певних професій;
Б)
слова-терміни;
В) слова, що виходять за межі літературного
вжитку;
Г) емоційно-забарвлені слова.
12. Жаргонізми –це:
А) емоційно-забарвлені слова.;
Б)
слова людей певних професій;
В) слова, що виходять за межі літературного
вжитку;
Г) слова-терміни.
Відповідь
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
Б
|
В
|
Б
|
В
|
Б
|
Б
|
Б
|
А
|
В
|
А
|
В
|
А
|
IV. Повідомлення
теми, мети, завдань уроку
Прочитайте текст і скажіть, до якого стилю мови він
належить, чи є в тексті загальновживана, діалектна, просторічна лексика? Чому?
Яка лексика переважає?
«Основним завданням ради з питань мовної політики при
Президентові України є:
Розроблення пропозицій щодо формування мовної політики в
Україні та забезпечення конституційних прав громадян у цій сфері; аналіз стану
, тенденцій розвитку і застосування української мови та інших мов у державному,
економічному, політичному й громадському житті.»
Ви вже, напевно, здогадались, що темою нашого уроку є офіційно-ділова лексика.
Ми познайомимося з основними рисами офіційно-ділової
лексика, сфери її вживання. Виконаємо вправи на закріплення теми.
V.
Вивчення нового матеріалу
1) Опрацювання теоретичного матеріалу с. 53.
2) Колективне заповнення таблиці
Офіційно-діловий стиль
Основна функція
|
Повідомлення фактів державного чи приватного значення
|
Обставини мовлення
|
Ділові котакти між державними установами, окремими громадянами
|
Сфера вживання
|
Документи (ділові
папери)
|
Загальні ознаки
|
Офіційнійсть, конкретність змісту, чіткість, стислість
|
Мовні ознаки
|
Писемна (рідше
усна) форма мовлення, слова офіційно-ділової лексики, штампи і шаблони,
розповідні речення. Тип мовлення - розповідь, опис
|
3) Виконання вправ з підручника:
Вправа 116 с. 53
(письмово),
Вправа 119 с. 54 (
письмово).
VІ.
Виконання вправ на закріплення знань,
умінь та навичок
1)
Перекладіть
українською мовою:
Принести благодарность -
Выписка с протокола -
Согласно инструкции -
Действующие правила -
Заключить соглашение –
Выписка с протокола -
Согласно инструкции -
Действующие правила -
Заключить соглашение –
2)
Словниковий вибірковий диктант
Записати слова, які можна використати в офіційно-діловому
стилі.
Безсмертя, дитячий, нотаріально-завірений, бланк,
задрімали, сивовусий, пташки, дипломатична аудієнція, акламація, злоба,
стягнення, комахи, платоспроможність, файний, директрива, папірець, скарга,
хитромудрий, вето, нікчемний.
Назвати
загальновживані слова , слова-діалекти,
слова просторічної лексики
Офіційно-ділова лексика
|
Загальновживані слова
|
Слова-діалекти
|
Слова просторічної лексики
|
нотаріально-завірений
бланк
дипломатична аудієнція
акламація
стягнення
платоспроможність
директрива
скарга
вето
|
безсмертя
дитячий
задрімали
сивовусий
пташки
комахи
|
файний
|
злоба
папірець
хитромудрий
нікчемний
|
VІІ.
Підсумок уроку
Рефлексія
Я
навчився…..
Я
зрозумів…
Найцікавим
для мене було…
Найскладнішим
для мене було…
VІІІ.
Оцінювання учнів
ІХ.
Домашнє завдання
1)
§14
опрацювати, вправа 122 с. 54-55.
2)
Створити
власну візитну картку.
Немає коментарів:
Дописати коментар