субота, 10 жовтня 2015 р.

метод проектів на уроках літератури


МЕТОД ПРОЕКТІВ НА УРОКАХ ЛІТЕРАТУРИ
Між структурними елементами особистісно зорієнтованого уроку та методу
проектів є логічний, умотивований зв’язок.
Основа методу проектів – самостійність учнів у пізнавальній діяльності як
запорука творчого підходу до вивчення української літератури. Синтез,
узагальнення, систематизація, абстрагування (індуктивні мислительні операції)
можна здійснювати лише після здійснення детального літературного аналізу (див.
додаток 2). Тому шлях від дедукції до індукції – запорука успішного застосування
методу проектів. Створюючи проекти, учні усвідомлюють особистісну значимість
поставлених проблем, узятих із реального життя.
Під час вивчення літературного твору діти під керівництвом учителя повинні
визначити ідейно-емоційні оцінки твору, що є необхідною умовою подальшої
діяльності учнів з проектування (див. додаток 3), адже спрацьовує фактор мотивації,
особистісної орієнтації, розкриваються базові ідеї, що становлять суть літератури як
мистецтва слова, відкривається шлях до впровадження цих ідей у життя.
Готуючись до уроку за методом проектів, учитель має чітко усвідомлювати,
який проект він запропонує створити дітям. Проект має виходити за межі
літератури, має поєднувати літературу з іншими науками (історією, мовою, етикою,
естетикою, правознавством, економікою, соціологією, етнологією, культурологією
тощо), мистецтвом, загальнолюдськими цінностями.
Метод проектів має певну структуру.
І. Постановка проблеми-задачі
Робота починається з постановки проблеми, так званого ключового питання,
яке становить суть проекту. Його формулює вчитель. Ключове питання, маючи
всеосяжний, стимулюючий характер, розкриває сутність літератури, пов’язує її з
іншими дисциплінами, з життям.
Після цього учитель ставить перед учнями завдання щодо матеріального
вираження майбутніх створених ними проектів (відеофільм, бортжурнал
“подорожей”, альбом, газета, альманах, низка заходів, репортажів, веб-сторінка
тощо). Найбільш реальною, прийнятною формою проекту є учнівський твір (як
письмовий, так і усний).
Ключове питання проекту через свою глобальність, абстрактність може
видатись учням недоступним. Виникає потреба конкретизації, уточнюючих питань,
які називаються тематичними. Ці питання, ретельно розроблені вчителем
заздалегідь, вказують механізми розкриття ключового питання. Вони не мають
однозначної “правильної” відповіді, а покликані активізувати учнів до роздумів,
досліджень, пошуку, дискусії. Саме тому ретельна, детальна розробка тематичних
питань – складний, базовий етап підготовки вчителя до уроку, запорука активності
роботи учнів на уроці, цікавості цієї роботи.
ІІ. Самостійна дослідницька робота учнів
Наступний етап уроку повністю присвячений дослідницькій роботі учнів над
тематичними питаннями, яка може проводитися в парах, у групах. Для організації
продуктивної пошукової роботи учнів учитель має розробити схеми, таблиці
х світоглядними позиціями.
ІІІ. Оцінка поетапних результатів
Після виконання завдання учні звітують про результати – відбувається
активне обговорення аспектів тематичних питань, підсумовуються проміжні
результати роботи над проектом. Суть обговорення не в організації дискусії,
головне – розкрити різні погляди на проблему, і вже справа учнів зайняти певну
позицію згідно з власним життєвим досвідом та переконаннями. Учитель уважно
спостерігає за ходом думок дітей, коригує мислительну діяльність вихованців,
тактовно виправляє помилки. Дуже важливо створити умови, щоб у школярів
виникало враження, ніби вони без сторонньої допомоги знаходять правильні шляхи, щоб вони говорили не те, що, на їх думку, від них хочуть почути, а те, що справді продиктовано їх світоглядними позиціями.
ІV. Створення проекту та його захист
Підготовча робота над створенням проекту завершена, та не зроблено
висновки. Реалії сучасного педагогічного процесу переконливо доводять, що
остаточна робота над створенням проекту може здійснюватись учнями лише в позаурочний час. Кожен учень готується до захисту власного роботи, що є
необхідною складовою методу проектів.
Підсумкову оцінку вчитель виставляє за проект після його захисту учнем.
Досвід розробки із цієї проблемної теми переконливо довів ефективність упровадження методу проектів на уроках української літератури.

МП виховує свідоме ставлення учнів до свого майбутнього, до громадського життя міста,суспільного життя країни; створюючи проекти, діти свідомо пов’язують своєжиття з життям суспільства в реаліях сьогодення.
МП привчає учнів переносити літературні типи в сьогоднішній день, критично оцінювати події та вчинки, уявляти себе на місці інших людей, розуміти нестандартність кожної особистості, її неповторність, самобутність.
МП пов´язаний із спілкуванням під час роботи над проектом; проекти на уроках літератури створюються переважно у вигляді усних та письмових творів – розвивається усне та писемне мовлення учнів. МП стимулює дослідницькі вміння і навички учнів, які передбачають використання допоміжної літератури, комп´ютерних інформаційних джерел – бажання і
вміння орієнтуватися в інформаційному просторі. МП стимулює учнів до самостійного здобування знань, виховує самостійність учнів у пізнавальній
діяльності, заохочує розвивати власну особистість, пристосовуючи до вимог життя.
МП сприяє залученню учнів до активної пошукової, дослідницької роботи, яка за своєю сутністю є творчою діяльністю; створення проекту – самостійна творчість учнів.
Комунікативнікомпетенції,полікультурнікомпетенціїінформаційні
Компетенції компетенції, саморозвитку тасамоосвіти, компетенції здатності до творчої діяльності.

Немає коментарів:

Дописати коментар